Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

   

V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat na mé e-mailové adrese: lukas@modernizpev.cz     
   
   
  


Diskusní fórum přemístěno sem: 
Níže už přidávat příspěvky nelze. Nové dotazy pište na nové stránky Pěvecké poradny.
   
   
  

Aktuální informace o mě hledejte na mém novém webu:
www.lukasjindra.cz

  

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

návrat do mladých let

(marie, 4. 3. 2010 2:06)

Dobrý den,
prostudovala jsem si Vaše stránky i zdeší dotazy.
Vzhledem k tomu, že teď už je skoro dvě hodiny ráno, si asi dnes moc nezazpívám :o)),ale Vaše nabídka mne zaujala.Kdysi jsem zpívala poměrně dobře, sem tam nějaká soutěž, nevydařené zkoušky na konzervatoř, ale i tak si stále pozpěvuji.Jak jsem se dozvěděla, jste schopen hlas alespon v rámci možností, posoudit - tedy zda by mělo význam navštěvovat s danným "arzenálem" Vaše kurzy.
Prosím zda byste mi mohl nabídnout nějaké termíny, ve kterých bychom to mohli otestovat:o))
Jsem zamšstnána, takže spíše v pozdějších odpoledních hodinách, krom úterka a středy.
Velmi děkuji za odpověď a přeji harmonií prosycený den.
Marie

RE: zpěv a ústní dutina

(Lukáš Jindra, 2. 3. 2010 10:12)

Dobrý den,
tentokrát bohužel nedokážu poradit. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někoho po zpěvu bolelo v ústní dutině. Obvykle kvůli nesprávné technice bolívá v krku. Ale proč by mělo někoho bolet v puse, to mě teď nenapadá, ani jsem o tom nic nečetl. Takhle na dálku nedokážu posoudit. Asi by to chtělo bližší specifikaci, kde přesně to cítíte, v jaké části úst. Samozřejmě při přehnané sebekontrole si může člověk vytvořit i nějakou tu "sugesci", jak sama píšete, ale to si netroufám soudit. Nejlepší bude, když se o tom poradíte s nějakým odborným lékařem.
Ať se vám podaří váš problém brzy vyřešit!
Lukáš Jindra

zpěv a ústní dutina

(Zuzka, 1. 3. 2010 22:24)

Dobrý den,možná mám podobný problém o kterém tady píše slečna o pár řádek níž.Můj problém spočívá v tom,že když dozpívám,tak pozoruji lehké pálení v oblasti ústní dutiny,ale nikoli v oblasti krku. Jedná se o ústa.Při tom když zpívám,tak se snažím dbát na volný krk,netlačit na hlas a nepozoruji, že bych vyvíjela nějaký nátlak na krk.Bohužel nějak nejsem schopna rozeznat,jestli se jedná jen o nějakou sugesci,protože se během zpívání často soustředím na pocity v krku a bojím se,aby hlasu neublížila.Je možné prosím pozorovat nějaké nepříjemné stavy jen v ústní dutině? Děkuju mnohokrát.

RE: Talent

(Lukáš Jindra, 10. 2. 2010 18:38)

Dobrý den či večer :-),
jistě je možno během jedné hodiny udělat vzevrubné posouzení dispozic vašeho hlasu.
Pak bude záležet na tom, co od svého hlasu očekáváte - jestli si chcete jen občas zazpívat s přáteli nebo chcete zpívat s nějakou místní kapelou...
Každopádně zpěv je velmi zdravá činnost zejména pro lidskou psychiku. Člověk se zpěvu věnuje už od pravěku a je to pro něj naprosto přirozená činnost. Proto v zásadě tuto činnost doporučuju všem lidem! :-)
Přeju hezký zpěvný den! :-)
Lukáš Jindra

Talent

(Kristýna S., 6. 2. 2010 21:36)

Dobrý den/večer,

ráda bych se zeptala, zda-li by bylo možné posoudit, jestli má pro mě (co se týče kvality hlasu atd.) absolvovat lekce zpěvu - i když by to bylo spíš pro můj osobní pocit - tzn. nehodlám s tím dělat nějakou zvláštní kariéru :)

Zdraví
Kristýna S.

RE: pocity v krku

(Lukáš Jindra, 24. 1. 2010 19:21)

Přeju hezký den.
Pocity, které popisujete, slýchám u žáků, kteří ke mě nově přicházejí, často. I já jsem tyto pocity poznal, když jsem byl ve svých začátcích špatně pedagogicky veden. Totiž nesprávná technika zpěvu nemusí způsobovat v krku jen bolest, ale i pálení nebo lechtání - je to dost individuální. A i příčiny mohou být různé.
Samozřejmě neznám váš chorobopis - jistě tyto pocity může vyvolat i onemocnění. To ale na dálku nedokážu posoudit.
Budu tedy nyní odpovídat na variantu, že za vašimi pocity nestojí onemocnění...
Většinou je problém v nesprávném používání dechu a nedostatečně uvolněném a otevřeném hrdle, což spolu velmi často souvisí. V důsledku toho dochází v krku k různým sevřením. Naše sliznice v krku i samy hlasivky jsou celé pokryty jednolitou ochrannou vrstvou hlenu. Když dojde v krku během zpěvu k sevření, začne se celistvost tohoto hlenu narušovat. To způsobí, že sliznice a hlasivky přestávají být touto ochrannou vrstvou řádně chráněny a uvolněné kousky hlenu se začnou volně pohybovat v krku. Navíc tělo, když zjistí, že se ochranná vrstva narušila, začne produkovat zvýšené množství nového hlenu, aby narušená místa překryla. Když ale člověk dál zpívá technicky špatně, tak k onomu překrytí ani nedojde a výsledkem je pouze to, že kromě pocitu lechtání, pálení nebo bolení v krku, je člověk navíc ještě velmi zahleněn.
Otázka je teď, jestli vaše pocity pálení a zahlenění máte částečně i před zpěvem nebo vždy až po zpěvu. Pokud vám tyto nepříjemné pocity způsobuje zpěv, je to evidentně špatnou pěveckou technikou.
A ptáte se, jaké by měl mít pocity zpěvák? Pokud zpívá správně, měl by mít jen samé příjemné pocity - rozhodně by ho nemělo v krku bolet, pálit nebo lechtat a neměl by být nadměrně zahleněný.
Doporučuju vám navštívit odborníka. Jednak by se vám do krku měl podívat foniatr, aby vyloučil eventualitu, že za vašimi pocity stojí zdravotní problém a popřípadě, aby diagnostikovaný problém začal léčit. A potom doporučuju najít dobrého hlasového pedagoga, který vás naučí správně používat dech, otevírat a uvolňovat vaše hrdlo.
Držím palce, ať vaše potíže brzy ustoupí!
Lukáš Jindra

pocity v krku

(Jana , 22. 1. 2010 20:27)

Dobrý den, prosila bych Vás o radu. Vždy když zpívám, tak poté cítím v krku takový těžko popsatelný pocit, nejdená se o bolest, ale spíše o takové trošičku pálení a souvisí to s tím, že mám krk zahleněný. Nevím, jestli to zahlenění může nějakým způsobem souviset s tím, že nemám v pořádku dutiny..., ale hlavně se bojím abych neublížila hlasivkám. Jaké pocity v krku by měl zpěvák po pěveckém výkonu pociťovat, prosím? Děkuji za radu, hezký večer :-) Jana

RE: Uvolňovací cvičení

(Lukáš Jindra, 2. 12. 2009 17:11)

Dobrý den,
jsem zpět v České republice a konečně odpovídám... :-)
Stručný obsah cvičení? No, asi by bylo lepší, abyste mi zavolala nebo poslala obsáhlejší mail a konkrétně se mě vyptala na všechno, co vás zajímá. Stručný popis cvičení je na mých stránkách, ale pokud vám je to málo, ozvěte se. :-)
Cena je také různá, záleží zda chcete CD poslat na dobírku nebo zda budete platit převodem...
Napište mi nebo zavolejte a dozvíte se všechno. :-)
Lukáš Jindra

Uvolňovací cvičení

(Pavla, 21. 11. 2009 14:32)

Hezký den, chtěla bych se zeptat na cenu Vašeho CD uvolňovacích cvičení a jak dlouhé či obsáhlé je. Pak by mě ještě zajímal stručný obsah popových a rockových cvičení. Děkuji za Váš čas Pavla:-)

RE: předchozí dotaz

(Lukáš Jindra, 21. 11. 2009 10:41)

Dobrý den,
zpěv vysokých tónů bývá obvykle nejtěžší, protože kvalita těchto tónů je nejvíce závislá na úrovni pěvecké techniky a o tom to všechno je. Tedy tím chci říct, že zpívat v nižších polohách dokáže slušně většina lidí, ale na lámání chleba dojde, když se v rozsahu stoupá nahoru - tam se projeví, kdo techniku má a kdo ne. Tedy, pokud vám nejdou vysoké tóny, neděje se nic hrozného, ale je to jen známka toho, že byste měla začít pilovat pěveckou techniku - začněte upevněním dechové opory, pak uvolněte hradlo, posaďte tón, ... To jsou takové nejčastější problémy, ale nevím, co přesně potřebujete vy, protože jsem vás neslyšel. Tedy má rada je: buď oprašte vaše znalosti o pěvecké technice a začněte pilovat cvičení, které jste dostala od vašeho pěveckého pedagoga a nebo ještě lépe, rovnou za nějakým pedagogem zajděte. Váš problém není nijak neobvyklý a jsou na něj celkem účinné recepty, které vám problém pomohou vyřešit. :-)
Přeju hodně píle a trpělivosti!
Lukáš Jindra

předchozí dotaz

(Klára, 20. 11. 2009 15:46)

Dobrý den, reaguji na předchozí dotaz. Mám trochu podobný problém: když mám zpívat plným hlasem hlavně ve vyšších polohách (u mě asi od a1), tak mám pocit, že to zní příliš uřvaně, hlavně když se zpívají nějaké těžší koledy s větším tónovým rozsahem. Dá si i tomuhle nějak pomoci? Díky Klára

RE: prosím o radu

(Lukáš Jindra, 19. 11. 2009 18:06)

Dobrý den,
nebojte se! :-) To, co popisujete, slýchám často a není to nijak neobvyklý jev.
Celé se to má takto: naše hlasové ústrojí umí pracovat ve 4 základních režimech, zvaných mody. Ty se od sebe vzájemně liší zejména dynamikou, kovovostí a pak také různým nastavením našeho těla.
To, co se vám děje, je způsobeno tím, že jste zvyklá si doma broukat v tichém modu, nejspíše v tom, kterému se u nás obvykle říká falzet. Tento modus obvykle lidem v krku automaticky naskočí, když svůj zpěv záměrně tlumí, ať už proto, že nechtějí svým zpěvem rušit okolí, nebo když se stydí, či kvůli nějakému psychickému bloku. A potom když se někdy naskytne chvilka, že jsou doma sami a nemají se před kým stydět a koho rušit, nebo jsou někým někde vyzvání k hlasitému zpěvu, najednou to vůbec nejde a zní to hrozně. Ale to je jen proto, že pro hlasité zpívání je třeba použít jiný modus, na který ale není jejich tělo zvyklé, protože v něm nikdy netrénují.
Tedy nebojte se, že byste to nedokázala! On mozek, který nastavení našeho krku ovládá, všechny 4 mody moc dobře zná a v běžném životě je používá, aniž byste o tom věděla. Pro nastolení onoho hlasitého modu většinou pomáhá představa, že potřebujete na někoho zavolat, kdo je hodně daleko. Podívejte se z okna do dálky a zavolejte: "Héééj!". Pokud se při tom nestydíte a jste uvolněná, mozek vám automaticky nastaví správně krk na požadovaný modus. A pak už to jen chce naučit se správně ovládat dechovou oporu a začít se učit zpívat v tomto modu. Jistě vám s tím nějaký šikovný pedagog poradí. :-)
Tak hodně úspěchů!
Lukáš Jindra

prosím o radu

(Aneta, 19. 11. 2009 17:19)

Dobrý den, mám jen takovou technickou otázku... Snad ji položím správně... Když člověk zpívá a zdá se, že to docela jde a zní to, ale... když na to má takříkajíc přitlačit, prostě zpívat plným hlasem, tak to najednou zní dost nepěkně, prakticky to skoro nejde... Protože to doopravdy naplno ani není. Myslím, že u mě je to hodně ovlivněno psychikou, protože se prostě bojím co z toho vyjde za pazvuk :D. Určitě je to i špatná technika. Dá se tomu nějak pomoci? Pomůže mi nějaký učitel zpěvu?
Anebo to může být... že prostě nemám hlas? Že i když mi to polohlasem zní, tak tím plným to nepůjde i kdybych se rozkrájela? Chtěla bych to vylepšit, ale mám strach, aby to nebyl boj s větrnými mlýny.
Děkuji za odpověd, hezký den :)

RE: Ziadost o informaciu

(Lukáš Jindra, 13. 11. 2009 13:50)

Dobrý den,
nejprve přijměte mé blahopřání k jistě správnému rozhodnutí! :-) Complete Vocal Institute v Kodani je jedna z nejlepších světových pěveckých škol (ne-li vůbec nejlepší) a uvidíte sám, že za 4 měsíce s vámi udělají tak velké pokroky, že byste to ani nečekal!!
Co se konkrétně toho 4-měsíčního kurzu týče, nedokážu vám říct víc, než co si můžete přečíst na stránkách v češtině http://cvt.czweb.org/2.studium&kurzy.htm#ove2-02 nebo v anglické verzi http://www.completevocalinstitute.com/?q=en/Education-Courses. Já sám jsem tento kurz neabsolvoval, takže víc nevím. Ale do Kodaně zrovna letím za týden na soukromé týdenní konzultace, takže pokud máte nějaké konkrétní otázky, pošlete mi je na můj mail a já se vám na ně můžu přímo ve škole osobně vyptat. :-)
Přeju hezký den.
Lukáš Jindra

Ziadost o informaciu

(Peter Barta, 13. 11. 2009 13:19)

Dobry den Pan.Jindra.
Volam sa Peter Barta a som z Bratislavy.Mal by som zaujem o absolvovanie kurzu v Dansku na Akademii vokalnej a chcel by som Vas poprosit o blizsie informacie o dennom 4 mesacnom kurze spevu.Studoval som operny spev na Konzervatoriu.
Dakujem a s pozdravom Peter Barta

RE: Dotaz

(Lukáš Jindra, 9. 11. 2009 18:17)

Přeju hezký den.
S trémou by se měl každý alespoň trošku soudný člověk setkat. Kdo žádnou trému nepociťuje, může se stát zcela nesebekritickým a to nebývá dobré pro osobnost člověka i pro jeho výkony...
Tedy na úvod bych vám rád řekl, že je dobře, že nějakou trému cítíte.
Ale v nadměrné míře je tréma samozřejmě nepříjemná, svazující a může zhoršovat subjektivní pocit z vlastního výkonu i výkon samotný (což jsou dvě různé věci).
Tréma má mnoho druhů projevů a každý člověk ji jinak prožívá. Každému také na trému pomáhá něco jiného. Taková častá rada, která zpomaluje dech a uklidňuje nervovou soustavu, je udělat si před výkonem několik pomalých hlubokých nádechů a výdechů, během nichž se budete koncentrovat na chystaný výkon. Ale pokud jste členka sboru a už tou dobou nějaký čas zpíváte na jevišti a pak najednou „přijde vaše chvíle“, není jistě na tuto koncentraci čas - v tom to máte o něco těžší...
Já nevím, jak často takto sólově vystupujete a kolik už sólových výstupů máte za sebou. U mých žáků mám zkušenost, že se tréma postupně snižuje s přibývající jistotou v pěvecké technice a hlavně pak pravidelným vystupováním před lidmi. Proto já pro všechny své žáky dělám každé 2 měsíce veřejné koncerty bez ohledu na to, jak dlouho ke mě chodí a kolik mají zkušeností - dělám to čistě jen pro to, aby odbourávali trému. Také je důležité, jaká vládne atmosféra ve vašem sboru. Samozřejmě je důležité, aby byla pohoda a abyste všichni pociťovali radost ze zpěvu, tak jak se o to u svých žáků snažím já. Ale vím, že mnohdy souborům vládnou "diktátorští" šéfové, z nichž můžete mít strach více než z diváků a to je podle mě taky špatně - nicméně neznám váš sbor a vašeho sbormistra. Já neznám ani vás a ani detaily vašeho vystupování, proto se mi na dálku soudí těžko. Obecně můžu říct, že je třeba umět si navodit pohodu a klídek a snažit se vystupovat před lidmi často.
Pokud nemáte možnost tak často vystupovat, tak třeba můžete navštěvovat nějaké "karaoke" - sice tento druh zábavy já osobně nemám rád, ale pro odbourávání trémy to může být výborný způsob, protože zde opravdu nezáleží na kvalitě vaší produkce, vůbec o nic nejde a přesto zpíváte před lidmi. Někdo mívá strach udělat chybu a když si zvykne na karaoke zkoušet písničky, které ani moc nezná a tím pádem v nich před lidmi udělá plno chyb, může to být způsob, jak se chyby přestat bát. Ale jen pozor, aby se to časem nezvrhlo, že člověk ztratí onu zmiňovanou soudnost a přestanou mu chyby v písních vadit a začne své výkony flákat – ale tato situace většinou u trémistů nehrozí.
Nevím, co víc vám v tuto chvíli poradit – snad jsem vám alespoň trošičku pomohl.
(Samozřejmě extrémním řešením jsou psycholog a zklidňující léky, ale na to jste podle mne ještě mladá – zatím bych se s tím pokoušel poprat přirozenou cestou.)
Držím vám moc moc palce!
Lukáš Jindra

Dotaz

(Anna, 9. 11. 2009 1:43)

Dobrý den,
je mi 16 let a zpěvu se věnuji asi 7 let v populárním pěveckém sboru, kde jsem často využívána jako sólistka. Mám však problém s trémou, kdy se mi rozbuší srdce a zrychlí dýchání a tím se tedy rozklepe hlas, a není tak pro mě možné zazpívat píseň stoprocentně jak bych si přála. Mohla bych vás tedy požádat o nějakou radu jak se před zpíváním uklidnit natolik, abych mohla před obecenstvem zpívat stejně jako bych byla doma např. v koupelně? Děkuji Anna

RE: Dotaz

(Lukáš Jindra, 8. 11. 2009 1:32)

Přeju hezký den,
vlastně jste si už sama odpověděla. Intenzivní měsíční kurz je až do konce roku 2009 obsazen. A na uvolněná místa, která by mohla vzniknout nejdříve v roce 2010 je pořadník čekatelů. Máte-li zájem, můžu vás do tohoto pořadníku zapsat. Kdy ale přesně přijdete na řadu vám bohužel nejsem schopen slíbit.
Máte-li zájem o zápis, pošlete mi na můj mail svoje kontaktní údaje.
Mějte se hezky.
Lukáš Jindra

Dotaz

(Kamila, 7. 11. 2009 19:02)

Dobrý den, měla bych zájem o váš intenzivní měsíční kurz.Má to hned několik důvodů, ale ten hlavní je, že hudbě, konkrétně zpěvu se věnuji již od malička a ráda bych se mu věnovala i profesně, proto bych si ráda vyslechla názory na mé šance z úst více odborníků a vás za jednoho z nich pomocí těchto stránek považji. Vím, že jste asi hodně vytížen a kurz je pravděpodobně obsazen, ale už pro svůj pocit, zkusila jsem to :-) a teď budu čekat na vaši odpověď. Děkuji a hezký den, Kamila

RE: Dotaz

(Lukáš Jindra, 4. 11. 2009 13:13)

Dobrý den,
se mnou je to tak, že já se sice mimo jiné věnuju také aktivně opeře, ale nemám ji oficiálně vystudovanou. Na konzervatoři jsem studoval zpěv populární hudby a na hodiny opery jsem chodil pouze soukromě. V současnosti se i nadále dovzdělávám a sbírám neustále všechny možné zkušenosti u nás i v zahraničí. Zaměřuju se zejména na problematiku pěveckých technik a to včetně opery.
Tedy, mohu vám poradit s problematikou vedení dechu a s problematikou správného tvoření proporčního operně znějícího tónu. Nicméně, co se týče operního repertoáru, v tom jsem laik a nemám dostatečné vzdělání na to, abych vám radil, jak správně stylově přednést konkrétní operní árie. Já sám v praxi, když dělám nějakou operní árii, vždy si ji nechám od studovaných odborníků vysvětlit, jak se má zpívat, protože se v tom sám dobře nevyznám.
Říkám vám to takto na rovinu, protože nemám rád, když si někdo hraje na to, že "sežral" všechnu moudrost světa a všemu rozumí a ve výsledku pak své žáky vede špatně. Já chci vždy učit s čistým svědomím a tak se nepouštím do věcí, kterým opravdu dokonale nerozumím.
Tedy pokud chcete, můžeme se setkat kvůli konzultaci ohledně dechu, uvolnění, rezonancím, základům tvorby operního tónu, ale árie s vámi raději dělat nebudu. Na to bych vám v Praze doporučil jiné lidi, o kterých vím, že tomu opravdu rozumějí. V Jihlavě bohužel nikoho neznám. (Jednou se třeba dovzdělám i v opeře, ale v tuto chvíli to učit nemůžu.)
Držím vám palce a kdybyste chtěl se za mnou zastavit a nebo chtěl kontakty na větší odborníky přes operu, pošlete mi e-mail.
Lukáš Jindra


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »