Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

   

V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat na mé e-mailové adrese: lukas@modernizpev.cz     
   
   
  


Diskusní fórum přemístěno sem: 
Níže už přidávat příspěvky nelze. Nové dotazy pište na nové stránky Pěvecké poradny.
   
   
  

Aktuální informace o mě hledejte na mém novém webu:
www.lukasjindra.cz

  

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

stažený krk

(Lenka, 26. 6. 2011 17:54)

Co se týče toho tahání krkem, určitě bude kousek pravdy i na tom, co píšete ohledně mikrofonového zpívání. Já jsem ale byla zaražená, že po všech rozcvičovacích uvolňovacích rozezvučovacích cvičení zazpívala píseň, která nebyla nijak vysoko (bez mikrofonu), refrén se točí mezi tóny F-H, abych si jako ověřila, jak dokonale se mi podařilo se rozezpívat a uvolnit, a zjistila jsem, že mám zase všechno stažené. Ale po 2,5 měsících každodenního cvičení je asi ještě brzy chtít vidět výsledky uvolňovacích cvičení a mít uvolněný krk? "Lip roll" ("brnčení") je samozřejmostí, via via via via via, vjááá..... Mo mo mo mo mo...., jo jo jo jo jo jo jo ó - ó.... Brumendo...

Belting

(Lenka, 26. 6. 2011 17:38)

Dobrý den, moc Vám děkuji za odpověď! V podstatě se jedná o to, že kromě docházení k učitelce, přes youtube studuji všelijaké ty hlasové kouče, a u "belting" jsem nabyla pocitu, že po mně chtějí, aby se výšky vyzpívaly "plným hlasem", nebo dobrá řekněme nějakou mix technikou, což je v rozporu s tím, co mě učí má učitelka, ke které chodím, ta dělá muzikály a vyučuje muzikálové zpěváky, ale když zpívá ona sama, tak mi to připadne nepoužitelné pro moderní zpěv a pro kapelu. Asi bych se chtěla dozvědět všechno hned a už radši předem sonduju, zda výšky budu muset zpívat jenom tímto "konzervatoristickým" stylem, které k popu prostě nejde,soudě dle toho, jak to zpívá ona sama, ale ona mě chlácholí, ať se nebojím, ať vydržím, že vše bude podle mých představ. Jenže pak koukám na ty kouče z např. SingingSuccess.com, a ti naopak zdá se chtějí, abych to vytáhla plným hlasem, ale k tomu doporučí třeba jen nějaký šikovný fígl, oni by nikomu neradili hlavový tón (moc se v těch názvech nevyznám). A teď se tedy sháním po odpovědi na mou nově vzniknuvší otázku :-). Abych se náhodou nenechala po roce cvičení předělat na konzervatoristický projev, a co já potom s tím :-). Já chci naopak umět zpívat ty moderní věci a jít s dobou :-).Slyšela jsem totiž, že jakmile se svaly (hlasový aparát) vybudují pro určitý typ zpěvu, pak zase budu mít problém zazpívat to "normálně" použitelně pro popíkovou kapelu. Tak teď nevím, kterého učitele mám poslouchat, protože každý hlásá něco jiného.
Co Vy prosím na to?

RE: konzervatoř

(Lukáš Jindra, 26. 6. 2011 14:49)

Dobrý den,
to je velmi obecná otázka. Záleží na tom, co umíte a to na dálku nedokážu posoudit. Obvykle, když mám talentovanějšího žáka, který se chce přihlásit na konzervatoř, tak půl roku až rok makáme na přípravě 2-3 hodiny týdně - budujeme techniku, trénujeme repertoár k přijímačkám a učíme se hudební teorii, kterou je nutné nepodcenit.
Dál je také otázka, na kterou konzervatoř se hlásíte. Některé školy mají vyšší úroveň a je těžké se na ně dostat, jiné mají úroveň slabší a dostane se na ně skoro každý...
Držím vám palce!!!
Lukáš Jindra

RE: tahání přes krk

(Lukáš Jindra, 26. 6. 2011 14:43)

Dobrý den,
samozřejmě netuším, která cvičení přesně děláte a jak to vypadá, když "taháte přes krk", ale podle toho, co píšete, že problém nastává jen, když zpíváte na mikrofon, svádí mě to k jedné myšlence: změna akustického prostředí při zpěvu na mikrofon. Zpíváte na mikrofon i před svou učitelkou? Totiž při zpěvu bez mikrofonu je jiné akustické prostředí než při zpěvu na mikrofon. Člověk, který piluje techniku výhradně jen bez mikrofonu, je zvyklý ušima vnímat určité fungování svého hlasu, které vnímá nejen vnitřním slyšením, ale částečně se mu zvuk odráží zpět do uší odrazem od stěn místnosti. Ovšem, když se zapojí mikrofon a zesilovač, tak je náhle v místnosti o hodně více decibelů, vnitřní sluch přestáváme vnímat a vnímáme jen zvuk, který vychází (více či méně upravený mixážním pultem do jiné barvy než náš hlas opravdu zní) z reprobeden. Člověk pak mívá podvědomou potřebu se dynamikou svého hlasu vyrovnat svému akustickému okolí ve snaze slyšet zase své obvyklé indikátory (vnitřní slyšení a odrazy vlastního nezkresleného hlasu od stěn), na které je zvyklý ze zpívání bez mikrofonu. Jenže to úplně nejde a tak člověk začíná nevědomky tlačit, začíná zpívat netechnicky a svírá se mu krk. Tedy trénink zpěvu na mikrofon je třeba trénovat s pedagogem - je totiž třeba se naučit "psychicky ustát" tu situaci, že všude kolem vás je kravál, ale vy zpíváte stále stejně "slabě" jako bez mikrofonu. Není totiž třeba zesilovat svůj zpěv, protože při zpěvu přes mikrofon se na mixážním pultu zesiluje do reprobeden nejen zvuk hudebního doprovodu, ale i zvuk lidského hlasu. Tedy vyžaduje to určitý cvik, aby se člověk neuřval.
Obdobně jiné akustické prostředí číhá na zpěváky v nahrávacím studiu, kdy zase na uších máte sluchátka a tedy neslyšíte akustiku okolního prostředí, jako v běžném životě, ale akustiku puštěnou přes mixážní pult. A to také hodně mate a zpěváci napoprvé ve studiu většinou zpívají falešně, ačkoliv bez sluchátek na uších s tím nemají problém. Je to opět jen problém zvyku na nové akustické prostředí.
Nevím, jestli jsem se na dálku trefil, kde vězí váš problém, ale každopádně zkuste se svou učitelkou důkladně ohlídat techniku při mikrofonním zpěvu, aby byl úplně stejný jako při zpěvu bez mikrofonu.
Přeju hodně úspěchů! :-)
Lukáš Jindra

RE: techniky zpěvu

(Lukáš Jindra, 26. 6. 2011 14:19)

Dobrý den.
Technik zpěvu je opravdu velmi mnoho a mnohdy mají svou vlastní terminologii, která nemusí úplně odpovídat terminologii jiných technik.
Např. slovo "Belting". Já jsem se s tímto slovem setkal v Dánsku, kde jsem se učil Complete Vocal Technique od autorky Cathrine Sadolin. Popisovat tuto techniku v 1 odpovědi by bylo velmi složité. Velmi zjednodušeně řečeno, ona mnohaletým výzkumem došla k závěrům, že neexistují 2 rejstříky (v Česku se jim říká v popu obvykle "plný hlas" a "falzet"), ale že ve skutečnosti existují "4 hlasové módy", jak je ona sama nazývá. Pro každý modus vymyslela speciální název a jedním z nich byl i Belting. Nicméně když jsem se po roce vrátil do Dánska, autorka modus "Belting" přejmenovala na "Edge" a to proto, že prý jiná pedagožka v Británii vedla obdobný výzkum jako ona a pro jeden modus použila také označení "Belting", nicméně pro jiný než Cathrine. A tak Cathrie ustoupila a svůj modus přejmenovala. Tedy, když mi položíte otázku, co je to "Belting", neexistuje jednoznačná odpověď, protože nevím, podle které metody mi kladete svou otázku.
Co se týče slova "Legit", tak s tím jsem se zatím bohužel nesetkal, ale jistě je to označení něčeho, co já znám z jiných technik pojmenované jiným termínem.
Tedy o problematikách různých technik a jejich terminologií bychom si mohli spolu dlouze povídat, ale opravdu by v tomto případě bylo lepší, kdybyste se za mnou stavila osobně.
Ať Vám to zpívá! :-)
Lukáš Jindra

konzervatoř

(iveta, 24. 6. 2011 20:48)

Dobrý den, dá se za půl rok intenzivní práce připravit na příjmací zkoušky na konzervatoř na klasický zpěv? :-) stčila by pouze jedna hodina týdně?

techniky zpěvu

(Lenka, 21. 6. 2011 22:16)

Dobrý den, prosím mohl byste mi přeložit z angličtiny, co znamená technika "belting", versus "legit" ? Nemohu to nikde najít. Pořád mám zmatek v těch rejstřících. "Belting" chápu jako plný hlas, ale někde to vydávají za nějakou speciální techniku, která mi připadne jako hlavový tón. Můžete mi to prosím objasnit? Moc moc děkuji.

RE: Rozsah

(Lukáš Jindra, 8. 6. 2011 0:39)

Dobrý den,
každý zdravý trénovaný hlas by měl dosáhnout rozsahu 3 oktáv. Tréninkem nemyslím jeden měsíc, ale několik let svědomité práce. Trénink hlasivek je svalová práce a tak stejně jako znatelně nezesílíte po měsíci navštěvování posilovny, obdobně se vám závratně nerozšíří rozsah po měsíci pěveckého tréninku. (I když ve výjimečných případech ano, když se povede odblokovat nějaká zažitá chyba blokující uvolnění hlasivek v krku.)
Co se týče konkrétně vašeho rozsahu: váš psaný rozsah je f1-f3, což je znějící f-f2 (noty pro mužské hlasy se píšou o oktávu výš stejně jako u kytary). Dvě oktávy pro tzv. "plný hlas" je slušné a už tímto rozsahem si zazpíváte hodně písní populární hudby. Nicméně jistě je možno váš rozsah ještě zvětšit.
Držím vám palce a přeju hodně trpělivosti. :-)
Lukáš Jindra

Rozsah

(Jiří, 2. 6. 2011 21:22)

Dobrý den, již měsíc chodím do školy zpěvu - speciálně pro popvý zpěv. Vyzpívám od f1-e3-a někdy i f, záleží v jaké písničce... myslíte, že mám malý rozsah, nevím, jaký je přibližní průměrný rozsah člověka... díky

Re: Rozsah

(Jiří, 2. 6. 2011 22:30)

Myslím tím pouze plný hlas.

RE: Bas

(Lukáš Jindra, 24. 5. 2011 10:39)

Dobrý den,
v populární hudbě je opravdu málo písní pro bas. Nicméně na tom, že jste jiný, si můžete založit svou image a když se spojíte s dobrými skladateli, co vám budou psát písně přesně na váš rozsah, může se stát hlasová poloha vaší výhodou!
Jinak se samozřejmě dá rozšiřovat rozsah jak "plného hlasu", tak i "falzetu".
Přeju hodně kreativní tvorby pro váš osobitý projev. :-)
Lukáš Jindra

Bas

(Honza, 17. 5. 2011 14:42)

Dobrý den,mám typ hlasu který pro popový zpěv je neobvyklý,a nepíšou se pro něj písně,chci se zeptat jestli se dá rozšiřovat i falzet,nebo jestli se rozšiřuje pouze plný hlas.

RE: Hlasový rozsah + RE: dobry den

(Lukáš Jindra, 11. 5. 2011 11:49)

Přeju dobrý den vám oběma,
oba poslední dotazy měly stejné téma, proto vám odpovím společně.
Správnými pěveckými cvičeními se jistě dá rozšířit hlasový rozsah. Každý zdravý hlas by měl dosáhnout rozsahu alespoň 3 oktáv. Pokud má člověk rozsah menší, určitě to chce začít provádět správná hlasová cvičení. Jestli člověk dosáhne rozsahu většího než 3 oktávy, to už záleží na více faktorech souvisejících s vlastnostmi hlasivkových svalů a je možné, že více už rozsah nepůjde rozšířit ani pomocí sebelepších cvičení.
Co se "falzetu" týče, správnou pěveckou technikou můžete dosáhnout toho, že ve výškách nebudete nucen přecházet do falzetu a tím pádem měnit zásadním způsobem barvu a náboj ve vašem hlase, ale je možno dojít stejnou plnohodnotnou barvou až nahoru. Je to ale těžké a vyžaduje to už hodně cviku a hlavně správná cvičení.
Co se týče vokálu "i", ten rád ve výškách dělá problém, ale i s tím se dá vypořádat. Nejrychlejší způsob je, ve výšce natvarovat pusu na vokál "e" a pouze pohybem kořene jazyka směrem vzhůru z něho udělat vokál "i". Pak se to zpívá krásně lehce, hrdlo se nezavírá a když to provedete správně, tak je vám naprosto zřetelně rozumět vokál "i", i když máte pusu natvarovanou jinak. Zdlouhavější proces, jak dosáhnout vokálu "i" a nemuset měnit tvar pusy je přes úplně jiný způsob tvorby tónu - to byste ale musel přijít ke mně na konzultaci, abych vám to předvedl a naučil vás to.
Přeju vám oběma hodně úspěchů!
Lukáš Jindra

dobry den

(michal, 10. 5. 2011 19:43)

dobry den, mam rozsah g1-c2 a pak ještě něco jde, jak v které písničce, na samohlasku i ale už nic jiného nezazpívám... pořád si transponuju pisnicky protoze nic nevyzpivam v originalni tonine... myyslite ze jde rozsah zvysit kvalitnimi cvicenimi?

Hlasový rozsah

(Michal, 5. 5. 2011 8:51)

Dobrý den,

Zpívám v Progressive metalové kapele, kde používám především melodický zpěv, tudíž žádné "zvracení" či screaming. Chtěl se optat na váš názor ohledně této záležitosti:

Většina slavných a uznávaných metalových zpěváků mělo hlasový rozsah 3 - 4 oktávy a někteří i o něco více. Myslíte si, že je možné, aby se na jejich úroveň dostal zpěvák, který třeba nedosáhne ani tvrdým tréninkem na více než dva a čtvrt oktávy nebo podobně? Tudíž někdo, kdo neměl takový hlasový rozsah dán do vínku? Nebo je možné správným tréninkem rozšířit hlasový rozsah třeba ze dvou na tři oktávy (bez použití falzetu). Vím, že jde především také o barvu hlasu, procítěnost s jakou zpěvák zpívá a tak podobně ale přeci jen velký hlasový rozsah je asi základ k tomu, aby si člověk splnil svůj sen "o slavném zpěvákovi", že?:(

RE: Zapojení bránice

(Lukáš Jindra, 28. 4. 2011 10:35)

Dobrý den,
o dechové opoře panuje mezi zpěváky a bohužel i lektory zpěvu spousty mýtů.
Já dech vyučuju na základě výsledků zahraničních dlouholetých výzkumů, které jsou potvrzeny lékaři.
Určitě je špatně, abyste "při zpěvu tlačil směrem dolu" nebo abyste "zatínal břicho". Vůbec v souvislosti se zpěvem zapomeňte na výrazy "tlačit" nebo "zatínat" - to vám způsobí jen problémy. Dech a vlastně zpěv vůbec musí být založen na uvolněnosti, pružnosti, pohyblivosti, ale zároveň permanentní aktivitě.
Tedy co se dechu týče, stručně řečeno: při nádechu se vám musí roztáhnout jak hrudník, tak i břicho, ale roztažení byste měl cítit trochu i na zádech i po stranách vašeho trupu. Správným nádechem docílíte, že vám klesne bránice dolu. Nic ale nikam netlačíte - měl byste se přirozeně roztáhnout všemi směry rovnoměrně, symetricky. Jiná věc je, že někteří lidé se neumí správně nadechnout a je nutné je to naučit, ale to bych vás musel vidět, abych vám řekl, které plicní laloky při nádechu nevyužíváte a následně bych vám doporučil cvičení, jak dosáhnout symetrického nádechu.
Po nadechnutí následuje výdech. Při něm nic nezatínáte, pouze aktivně udržujete hrudník roztažený a necháváte stoupat bránici nahoru. Tím pádem vám břicho pomalu zajíždí dovnitř - nesmí být ztuhlé kvůli zatnutým svalům. Mělo by být přiměřeně měkké a pružné a hlavně během zpěvu v neustálém pohybu směrem dovnitř - to souvisí s "pohonem" hlasivek. Hlasivky jsou rozezvučovány proudem vzduchu. Pokud se zastaví proces splaskávání vašeho těla, logicky začne špatně proudit vzduch přes hlasivky a tělo tuto situaci začne kompenzovat svíráním svalů na krku a to vám způsobí při zpěvu mnoho problémů, což by bylo na další povídání...
Nejlepší by bylo, abyste se u mě stavil osobně - já bych vám to předvedl, zkontroloval bych váš dech, řekl bych vám, co děláte špatně a doporučil cestu, jak dosáhnout správného dechu.
Držím palce! :-)
Lukáš Jindra

Re: RE: Zapojení bránice

(Jirka, 28. 4. 2011 19:05)

Díky. Dostavit se bohužel nemohu, daleká cesta. Nemyslel jsem tlačení při nádechů ale při výdechů, nadechnout se umím (tvrdil můj pedagog). Při výdechů mi naskočilo i vibráto jemné (citím jak to tam tak brní nebo co). Myslíte, že je špatné, studovat u pedagoga který má zkušenosti s operou, když chci zpívat populární zpěv?

Re: Re: RE: Zapojení bránice

(Lukáš Jindra, 1. 5. 2011 23:04)

Obecně je jakékoli "tlačení" při zpěvu špatně, protože to brání volnému proudění dechu a podporuje svírání hrdla. Co se týče techniky zpěvu, její základy by měly být stejné jak pro operu, tak pro pop. Až si základy techniky zažijete, jděte k někomu jinému, kdo není operní pedagog, ale rozumí moderní hudbě, protože frázování, výraz, barva hlasu i finálního používání hlasu je v moderní hudbě jiné.
Lukáš Jindra

Zapojení bránice

(Jirka, 25. 4. 2011 22:45)

Dobrý den,

při používání bránice mně vždycky učitel učil, aby při zpěvu bylo celé břicho a hrudník ve stejné poloze, abych tlačil směrem dolů. Ale nedávno mi řekla paní, na jedné soutěži, že břicho jak kdyby zatínáme co nejvíce to dá. Co je pravda? Díky.

Re: Zapojení bránice

(Jirka, 25. 4. 2011 22:50)

Ted jsem nasel tohle, kde je take nakreslene, ja kdybych pri zpevu to bricho zatinal. http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Zlo-zvyky-a-zpev-II-Jak-na-to-dechova-cviceni-a-nacvik-dechove-opory~21~rijen~2008/?&mprint%5B4451%5D=1


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »