Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

   

V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat na mé e-mailové adrese: lukas@modernizpev.cz     
   
   
  


Diskusní fórum přemístěno sem: 
Níže už přidávat příspěvky nelze. Nové dotazy pište na nové stránky Pěvecké poradny.
   
   
  

Aktuální informace o mě hledejte na mém novém webu:
www.lukasjindra.cz

  

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

RE: .

(Lukáš Jindra, 1. 3. 2011 0:03)

Přeju hezký den,
klidně mi nahrávku pošlete. Mám sice program velmi nabitý, ale když chvilku vydržíte čekat, tak se vám určitě ozvu, až si to poslechnu. Je vám 16 let - to jste opravdu ještě hodně mladý. Bez poslechu nedokážu říct, jestli u vás ještě doznívá mutace - každý ji má v trošku jiném období. Jestli jsem to správně pochopil, nikdy jste nechodil na žádné sólové hodiny zpěvu, jen na obyčejné hodiny ve škole. To vám jistě k vybudování techniky zpěvu a tím i plné syté barvy hlasu nestačí. Chce to navštěvovat sólové lekce zpěvu u nějakého pěveckého pedagoga.
Co se trémy týče, ve vašem věku se někdy stává, že člověk nemá potřebnou míru "zodpovědnosti", z níž pramení právě tréma, ale když jste nespokojen se svým výkonem, tak to s vámi nebude tak "zlé"! :-D Ona ta tréma narůstá časem, když člověk začne zpěv studovat a zjistí, co všechno zpěv obnáší, na co všechno si musí dát pozor, co nesmí zanedbat a dříve nic z toho nedělal...
Pošlete mi nahrávku a třeba vám budu schopen takto na dálku něco poradit. :-)
Výhledově plánuju také výuku po Skypu, tak by třeba byla možnost s vámi na dálku pracovat a dát vám několik přesnějších rad "na míru".
Budu se těšit na nahrávku.
Lukáš Jindra

Re: RE: .

(Jirka. , 1. 3. 2011 16:51)

Dobře, tak děkuji moc za vyčerpávájící odpověd, máte to na emailu.

RE: Písnička

(Lukáš Jindra, 1. 3. 2011 0:07)

Dobrý den! :-)
Na první hodinu si není nutno připravovat nic. Nicméně pokud mi žák sám od sebe chce něco speciálního předvést, bránit mu určitě nebudu. :-)
Budu se těšit na případné setkání.
Lukáš Jindra

Písnička

(Tereza, 13 let, 27. 2. 2011 13:35)

Dobrý den. V budoucnu bych chtěla začít chodit na hodiny zpěvu, bohužel teď moc času nemám, ale mám jednu otázku. Je nutné si připravit nějakou písničku na první hodinu zpěvu (nenašla jsem to tady) ?

.

(Jirka, 25. 2. 2011 23:26)

To jsem zase já. Čtu článek pod mým příspěvkem. Když někde vystupuju, tak žádnou trému právěže nemám... Myslíte, že je to špatné?

.

(Jirka, 25. 2. 2011 23:23)

Dobrý den. Zpěv můj život, koupil jsem si studiový mikrofon a vše potřebné k nahrávání nějakých písniček. Ale mám takový problém. Nahraju písničku a zjistím (nemám to falešně) že se mi to nelíbí. Tak to vždycky vymažu a nevznikne nic, protože se mi to nelíbí. Je mi teprve 16 let. Na základní škole jsem se učil nějaké základy při zpěvu (bránice, rezonance...). Mně prostě pořád připadá, že je to hrozné. Nebo to může být, že mi třeba doznívá mutace nebo ještě nemám dobravený hlas. Je možné, že to tak vidím pouze já? Kdybych Vám poslal nahrávku, řekl byste mi jestli je to hrozné, nebo to tak slyším já, popřípadě, jestli mi doznívá mutace atd.?? Schůžku s Vámi si asi dovolit nemohu, jelikož bydlím asi 500 km od vás... Díky za odpověd...

RE: Nezkutečná tréma mě při sólovém zpívání vždy doprovází

(Lukáš Jindra, 7. 2. 2011 2:09)

Dobrý den,
bývá to časté, že v dětství člověk s trémou nemá takové problémy jako v dospělosti. Děti jsou bezprostřední a nic neřeší. V dospělosti člověk získává pocit zodpovědnosti, který se často umocňuje zjištěním, co všechno obnáší "dobře zpívat", což si jako začínající zpěvák absolutně neuvědomoval.
Jak na trému? Tréma nejvíce narůstá, když si člověk sebou není úplně jistý. Proto nejlepší zbraň je mít dobrou pěveckou techniku a mít písně perfektně připravené, aby měl člověk jistotu, že se nemůže při produkci stát žádný zásadní problém. Samozřejmě někteří lidé trpí nadměrnou sebekritičností nebo malou sebedůvěrou. To už je pak problém celé osobnosti člověka a zde by mohl spíše poradit psycholog. (Ale jsou i některá hudební cvičení na pozvolné odbourávání trémy, která v mé škole vyučuje má kolegyně.) Vím také, že existují tabletky pro snížení účinků trémy, které jsou speciálně určeny k požití "před uměleckým výkonem". Opravdu jsem je držel v ruce, jen si už nevybavuju jejich název - ale to jistě zjistíte na internetu nebo od lékárníka. Dobré je před výstupem se zklidnit, koncentrovat, nerozptylovat se vnějšími vlivy a třeba chvíli zhluboka dýchat, čímž si rozhýbete dechovou oporu a zklidníte srdeční tep. Někteří lidé si třeba dávají před výkonem na uvolnění 1-2 panáky - záleží, jak je kdo zvyklý na alkohol. Ale zas je třeba dát pozor, aby to člověk nepřehnal!
Každopádně se smiřte s faktem, že úplně se trémy nezbavíte nikdy – ona je pro nás umělce taky trochu potřebná, abychom neztráceli nezbytné množství sebekritiky.
Držím palce a přeju, ať už brzy si začnete zpěv před lidmi užívat!
Lukáš Jindra

Nezkutečná tréma mě při sólovém zpívání vždy doprovází

(Uršula, 6. 2. 2011 11:42)

Dobrý den, mám 30 let a již od mala sólově zpívám, jak už to byly nejrůznější dětské pěvecké soutěže, vystoupení ve školce, školách a při různých městských příležitostech... Na základní škole. Tréma se u mě po celou základní školu vůbec neobjevila. Na střední škole se tréma objevila v dost velkém rozsahu a ta přetrvává až do dnes před vystoupení mám pocit,že zkolabuji, buší mi srdce, zrychleně dýchám a to mi poté brání při zpěvu vydat ze sebe vše co ve zpěvu dokážu. Soukromě jsem 9 let navštěvovala učitelku zpěvu, a když jsme nacvičovaly doma tak to bylo vše 100% ale poté na vystoupeních výsledek nebyl dobrý. Nyní se zpěvu stále držím, ale jsem spíše ve sboru a když zpívám sólově na pohřbech a svatbách tak to ještě nějak zvládnu,protože v kostele bývám, nahoře na kuře kde na mě nikdo nevidí a cítím se tam lépe. Už jsem se snažila si to vysvětlit všemi možnými způsoby proč ta tréma přichází. Může to být tím,že si velmi uvědomuji,že nyní je veškerá pozornost zaměřena na mě, nebo že někde vnitřně cítím nejistotu, vážně nevím, atak bych si přála sólově zpívat protože ty možnosti mám. Lidé za mnou neustále chodí abych šla zpívat na svatbu během roku na různé příležitosti ale zažívám neskutečné stavy než vystoupím. Jak by se dalo pracovat na možném zmírnění až odbourání trémy?

Děkuji za jaké koli postřehy a rady, s pozdravem Uršula

RE: Hluboké tóny

(Lukáš Jindra, 30. 1. 2011 17:56)

Dobrý den,
akustickým zákonem platným v našem těle je způsobeno, že čím jdeme v intonaci hlouběji, tím se naše dynamické schopnosti přirozeně zmenšují a naopak s přibývající výškou přibývá schopnost zpívat hlasitěji. Tedy pokud vás trápí jen tento akustický zákon, tak vás zklamu - s tím nikdo nic nenadělá. Buďme v populární hudbě rádi za mikrofony, které nám tento "problém" dokážou alespoň částečně kompenzovat.
Samozřejmě je možné, že děláte nějakou technickou chybu, což ale nemohu posoudit, když vás neslyším. Častým problémem bývá, že lidé chtějí dynamiku hlubokých tónů vyrovnat dynamice tónů vysokých a tak podvědomě tlačí. Ale každý tlak v krku naopak způsobuje, že tóny jsou ještě hůře produkovatelné a ještě více slábnou a nebo nejdou zazpívat vůbec. Tedy v tomto případě radím přijmout skutečnost klesající hlasitosti v hloubkách a nesnažit se zpívat hlasitěji, hlídat si volnost v krku a dobrý dech. Dále v hloubkách pomáhá pocit jako byste trošku zkrátil krk (jakoby zasunul hlavu dovnitř jako želva) a hlavu maliličko posunul směrem dozadu. Ale nesmí se to přehnat!
Obecně ale pomáhá pěstovat správnou pěveckou techniku založenou na správně vedené dechové opoře. Pokud člověk správně dýchá a má uvolněný krk, i hlasivky mohou volně pracovat. Pak se díky tomu rozsah rozšiřuje oběma směry - tedy nahoru i dolu. Každý zdravý dospělý lidský hlas, když má správnou techniku, by měl dosáhnout rozsahu minimálně 3 oktáv.
Ať vám to zpívá! :-)
Lukáš Jindra

Hluboké tóny

(Pavel, 30. 1. 2011 11:37)

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, když zpívám, tak mi absolutně nejde zpívat hluboko. Typ mého hlasu je pravděpodobně baryton. Čím víc hlouběji zpívám, tím to je horší a tišší.

RE: Mutování

(Lukáš Jindra, 30. 1. 2011 0:53)

Dobrý den,
ano, i dívky mutují. Dívčí mutace ale není navenek tolik výrazná jako u chlapců. U dívek dochází k mutaci nejčastěji zhruba kolem 12.-13. roku, ale vše je individuální a tak není vyloučeno, že u vás k ní mohlo dojít až teď. Nejlépe vám to poví foniatr (tj. specialista na hlasivky). Klidně se k nějakému objednejte, ať víte, na čem jste. V období mutace je vhodné věnovat hlasivkám zvýšenou pozornost - nepřetěžovat je a věnovat se více dechovým cvičením. Když už budete chtít zpívat, tak se velmi pozvolna rozezpívejte, ale nezpívejte písně s extrémními výškami a ani nezpívejte maximální hlasitostí. Prostě se šetřete.
Nejsem si úplně jist, co myslíte tím, že vám "přeskakuje hlas" - každý si pod tím může představit něco trošku jiného.
Jednou z variant by mohlo být, že právě před tím rokem, co jste popisovaný problém začala pociťovat, vám skončila mutace. A tím, jak se vám posunul rozsah o něco níže, došlo vám k výraznějšímu oddělení rejstříků, které bývají v našich končinách nazývány "plný hlas" a "falzet". Tedy, když dosáhnete určité výšky, hlas vám jakoby přepne jinam. V tomto momentě bude dobré nastolit správnou techniku, abyste dokázala plnou sytou barvou zpívat zezdola nahoru bez onoho "přepnutí" do jiného rejstříku - tónům, na kterých dochází k tomuto jevu, některé zastaralé metody říkají "přechodové tóny", ale jejich existence je novými pokrokovými metodami již vyvrácena. Do falzetu ale budete moct přecházet dál, nicméně by to neměla být z nouze ctnost, protože už výš sytou barvou nebudete umět jít, nýbrž by to měla být vaše umělecká volba, kterou ozvláštníte vaše provedení dané písně.
Nicméně, jak to s vaším hlasem doopravdy je, by vám nejlépe prozradila návštěva foniatra. Je také možné, že máte s hlasem nějaký technický problém způsobený nesprávnou pěveckou metodou. Na obdobný dotaz jsem už odpovídal Veronice, viz níže - dotaz "Můj problém".
Tak, prosím, navštivte foniatra a dle jeho závěrů jděte správnou cestou ve svém pěveckém sebezdokonalování.
Přeju hodně štěstí.
Lukáš Jindra

Mutování

(Terka, 28. 1. 2011 15:50)

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli také holky mohou mutovat. Je mi 15 let, a už asi rok mi při zpívání hlavně vyšších tónů přeskakuje hlas, a za čas si všimnu, že můj hlas se zase trošku změnil. Kdy myslíte, že by se mi hlas mohl srovnat? Předem moc děkuji za váš názor. Pěkný den. Terka

:o)

(Romana, 25. 1. 2011 23:44)

Moc děkuji za Vaši odpověď!Pokusím se tedy doklepat školu a pak se uvidí.Napřed si asi zaplatím pár soukromých hodin u profesora ve Vídni a potom se rozhodnu....jestli se vším tady praštím a přesnu se tam....Stále mi říká ať tam jdu "I can make you Divo!!" :D :D a je pravda že má moc dobré výsledky...uvidím...takové příležitosti mohou přijít jen párkrát za život... Přeji mnoho úspěchů v oboru!!!Romana

RE: Bránice

(Lukáš Jindra, 25. 1. 2011 14:41)

Dobrý den,
bránice je vnitřní sval a nemůžeme ji vyloženě cítit jako povrchové svaly. Její pohyb je v určitých chvílích trochu cítit, když se dotkneme solaru plexu. Jinak si spíše uvědomujeme pohyb jiných svalů. A když správně chápete princip práce bránice a dechové opory vůbec, můžete pomocí těchto vjemů kontrolovat, zda vám bránice pracuje správně. Obecně řečeno, měl byste během hlasové produkce hlavně cítit roztažený hrudník a pomalý soustavný pohyb břišní stěny směrem dovnitř.
Lukáš Jindra

Bránice

(Jirka, 24. 1. 2011 22:44)

Dobrý den, chtěl jsem s zeptat, když při zpěvu využívám bránici, co mám pociťovat?

RE: Můj problém

(Lukáš Jindra, 24. 1. 2011 19:48)

Dobrý den,
nejdříve bych kvůli dalším čtenářům uvedl na pravou míru vaše označení rozsahu. Vy používáte americké označení C3-F5, což v českých končinách znamená c-f2.
Chrapot a přeskakování hlasu souvisí se špatnou pěveckou technikou. Je třeba, abyste správně používala dechovou oporu a měla dostatečně uvolněné hrdlo. Když navážu na odpověď předchozí tazatelce, i toto já moc dobře znám, když jsem při svém studiu zpěvu používal nesprávnou techniku.
A to, že to někdy jde a jindy ne, to jsem na sobě také poznal. Inu, hrajeme na vlastní tělo – na živý organismus. A v jakém stavu se naše tělo zrovna nachází, to má vliv na náš zpěv. Vlivů je mnoho – stres, spánek, jídlo, pití, cigarety, smog, teplota a vlhkost vzduchu, alergeny, menstruace, únava, bakterie v těle, … A pouze správná technika dokáže všechny tyto vlivy eliminovat, aby hlas nepřeskakoval, aby se člověk při zpěvu „neškrtil“ a následně po zpěvu neměl chrapot. Pouze správná technika vám zajistí, že se budete moci na svůj hlas spolehnout, protože bude fungovat a znít pokaždé stejně dobře.
Tedy neděje se vám nic neobyčejného – chce to jen, abyste začala chodit na hodiny k nějakému dobrému lektorovi zpěvu, který vás naučí, jak správně při zpěvu dýchat a jak zůstat při zpěvu uvolněná. :-)
Není to nic těžkého, tak ať vám to jde!
Lukáš Jindra

RE: ???

(Lukáš Jindra, 24. 1. 2011 19:34)

Dobrý den,
to, co popisujete, ve mně budí dojem, že evidentně máte špatnou pěveckou techniku. „Škrtit“ by se při správné pěvecké technice neměl nikdo. A dosahovat v klasice c2 s obtížemi je opravdu málo. To i mé žákyně, které učím „jenom moderní zpěv“ musí mít c2 bezproblémové! Ale já s vámi soucítím a chápu vás – mě na konzervatoři bohužel také učili nesprávně pěveckou techniku a také jsem se škrtil i po dosažení absolutoria. Až když jsem začal hledat mezi jinými pedagogy a to hlavně v zahraničí, zjistil jsem, že mohu zpívat bez bolesti a o víc než oktávu výš!!! Tedy moje rada – změňte co nejdříve pěveckou techniku. Jste v 6. ročníku konzervatoře – teď už to „nějak doklepte“, protože by byla škoda nedokončit školu po tolika letech. Ale evidentně jste špatně vedena, jako jsem byl kdysi i já. Proto vám doporučuju po absolutoriu ihned začít hledat někoho, kdo tomu lépe rozumí, aby váš hlas zachránil. Dlouhodobější zpívání s pocity bolestí v krku by mohlo vašemu hlasu ublížit, tedy jde vám o zdraví!
Co se hlasového oboru týče, to je taky běžné, co popisujete. Nejtěžší na pěveckém školení bývá naučit žáka/yni výšky. A když to pedagog nedokáže, označí žáka/yni za nižší hlasový obor a je to. Přitom, kdyby žák/yně byl/a správně veden, mohl/a by dosahovat úplně jiných výšek Ale rozsah neurčuje typ hlasového oboru. I dobrý alt by měl mít c3. Obor určuje těžiště hlasu, tedy, kde je hlas nejznělejší a nejcharakterističtější.
To, že je vám 35 let, není snad až takový problém. Zrání hlasu už sice skončilo, ale ten hlas nezahálel a má skryté rezervy, které budete ještě moci objevovat, jen jak se dostanete do rukou toho správného pedagoga.
Problematika současného operního a moderního zpěvu… To je vlastně i můj případ, ale z obrácené strany. Já jsem vystudovaný „pop-zpěvák“, ale už delší čas si doplňuju vzdělání studiem zpěvu operního. Tedy z vlastní zkušenosti vám mohu říct, že není problém střídat žánry. Základy techniky jsou v zásadě stejné a když si člověk dobře uvědomí, kde jsou rozdíly v tvorbě tónu, tedy ve změnách nastavení v těle, tak není problém styly zpěvu obměňovat. Znám v zahraničí mnoho lidí, co toto ovládají perfektně. Z vlastní zkušenosti mohu říct jen, že je třeba dávat si pozor na odlišný způsob interpretace a frázování v opeře a pop-music. Nestačí jen změnit barvu hlasu, ale musí se člověk naučit i respektovat stylovost žánrů a „nezapomenout, že je teď jinde“.
Tedy má rada pro vás: na nic není pozdě! Ihned po absolutoriu najděte pedagoga, co vás bude umět dostat bez sebemenšího „škrcení“ minimálně do c3. Až si začnete být jistá zdravou klasickou technikou, nebojte se zkusit zpívat i pop a nechte se vést někým, kdo má zkušenosti s učením moderního zpěvu na operních pěvcích.
Držím palce v boji, který důvěrně znám! J
Lukáš Jindra

Můj problém

(Veronika, 23. 1. 2011 22:50)

Dobrý den. Je mi 17 let a velice ráda zpívám a hraji na piáno. Nemám moc líbivou barvu hlasu, proto skoro vůbec nezpívám na veřejnosti spíš pro radost. Můj rozsah je asi od C3 do F5. Mám jeden problém, často mívám takový zvláštní chrapot, také mi někdy přeskakuje hlas při mluvení, jako když muži mutují. Někomu to příjde směšné, ale mně se to moc nelíbí. Myslíte si, že to přestane? Byla jsem totiž párkrát na dovolené a zpívala jsem si tam. To prostředí moře a slunce, asi to mělo na hlas pozitivní účinek, protože při zpěvu jsem vyzpívala daleko víc než normálně a silněji. Příjde mi, že můj hlas má někdy dobrá a špatná období, ale přímo jak na horské dráze. Snažím se vždy rozezpívat, ale někdy to nejde a vyšší tóny chraptím. Moje sestřenice a dvě moje kamarádky zpívají zhruba 5 let ve sboru, proto mám docela dost informací od nich, ale tohle si nedovedu vysvětlit. Děkuji.

???

(Romana, 22. 1. 2011 18:08)

Dobrý den!
Mám mnoho dotazů a ani nevím kterým začít :) Je mi 35 a už šestým rokem studuji na konzervatoři klasický zpěv....podle mého pocitu bez valného úspěchu.Dodnes mám problém s byť jen vyššími polohami.Ve cvičení se dostanu na fis2 ale v písni se již škrtím u c2 což je si myslím zásadní problém.Neboť vybrat pro mne repertoár je velice obtížné a nedokáži jej s uspokojením zazpívat tak jak bych si představoval.Hlas se rychle unaví.Mnoho lidí kolem mne mají názor na můj hlas že je moc hezký...ale ty výšky...Dodnes nevím jaký jsem hlas.Profesorka říká, že jsem alt...Ale,byla jsem u jednoho profesora ve Vídni, který má výborné výsledky u studentů, jezdí za ním i ze zahraničí.Jenom jsem na něj promluvila a on mi hned podle postavení mého hlasu řekl, že jsem dramatický soprán (????) zaplatile jsem si hodinu a v lekci jsem u něj ve cvičení zpívala c3.Měl by zájem mne učit protože se mu můj hlas líbil,ale já nevím jestli to má smysl, když po tolika letech nevím jestli to vůbec půjde, abych někdy zpívala plnohodnotně vysokou polohu a také v mém věku, kdy je vývoj hlasu vlastně dokončen.Rovněž by mne zajímal Váš názor, jestli jde zpívat klasickým stylem i stylem populárním.Jestli, kdybych se rozhodla pro to, že to risknu a zkusím se věnovat klasice, tak jestli kdybych zpívala i pop stylem bych si nekazila správnou klasickou techniku??Děkuji za Váš názor!Romana

RE: Mám šanci?

(Lukáš Jindra, 2. 1. 2011 18:44)

Dobrý den.
To, co popisujete, slýchám často. Je totiž zásadní rozdíl mezi zpíváním potichu a zpíváním nahlas! Naše tělo disponuje několika různými "režimy" tvorby tónu a při tichém zpívání náš hlas funguje úplně jinak než při hlasitém. Můžeme říct, že tiché zpívání je relativně snadnější. Pro hlasité je už nezbytné mít ponětí o tom, jak funguje dechová opora (ale to je nutné i pro tiché zpívání, má-li být opravdu kvalitní) a být připravena na podstatně větší fyzický výdej energie v celém těle, aby nedošlo k zaškrcení hlasu v krku - to je právě důsledkem nefunkční dechové opory. CD s Uvolňovacími cvičeními je zejména vhodné pro žáky s "chronicky" zaškrceným krkem, ale může pomoci i vám ve spolupráci s budováním správné dechové opory.
Doporučuju vám nejdříve absolvovat lekce zaměřené na vybudování dechové opory a klidně i zároveň to kombinovat s Uvolňovacími cvičeními. Jako finální tečka rozezpívání by po nich měla přijít ještě cvičení zpívaná nahlas, např. Popová cvičení 2, která také nabízím na CD.
Držím vám palce! :-)
Lukáš Jindra


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »